MALMI - HAKANIEMI - PORVOO
sekä jälleenmyyjät kautta Suomen

 

ETUSIVULLE

TUOTERYHMÄT

Korkeatasoiset kuulokojeet
Kuulokojeiden lisävarusteet
Apua keskusteluun
Apua puhelimessa puhumiseen
Apua TV:n kuunteluun
Apua tinnitukseen
Kuulokojeen puhdistus
Kuulonsuojaus
Korvakappaleet

 

PALVELUT

Kuulontutkimukset
Kuulokojeen kokeilu
Kuulokojesovitukset
Kuulokojehuolto

Myymälä

VERKKOKAUPPA

KUULO JA KUULOVAURIOT

KUULOKOJEIDEN TEKNIIKKA

HINNASTO

YHTEYSTIEDOT

AMMATTILAISELLE

 

 

Paluu kuulotietoa-sivulle

FAQ - usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät useimmin kuulokojeista kysyttyjä kysymyksiä.
Lisätietoja saat soittamalla meille Kuulohansaan 09-345 5300

 

Mistä ja miten kuulokoje hankitaan?

Kuulokojeen hankinta on prosessi, johon kuuluvat:

  • kuulontutkimus ja tarvittaessa lääkärin tutkimus

  • mallinotto ja yksilöllisten osien tilaus

  • kuulokojesovitus ja koekäyttö

  • kojeen hienosäätäminen

Kuulokoje valitaan aina asiakkaan tarpeiden, kuulon heikentymisen asteen, ääniympäristön ym. henkilökohtaisten ja yksilöllisten ominaisuuksien mukaan yhteistyössä kuuloammattilaisen kanssa.

Kuulokoje voidaan saada veloituksetta käyttöön julkisen terveydenhuollon kautta. Tällöin asiakas ei useimmiten pääse valitsemaan kojetta. Julkisen terveydenhuollon kojeet ovat yleensä edullisia perus- tai keskitason kuulokojeita, joka kattaa potilaan perustarpeen. Mikäli kojeen haluaa maksutta käyttöönsä, tulee ensin ottaa yhteyttä omaan terveyskeskukseensa, mistä potilas ohjataan kuulokeskuksen jonoon. Jonotusajat voivat olla kuukausia. Mikäli koje saadaan käyttöön kuulokeskuksesta, on se sairaalan omaisuutta ja kojeen kaikki huoltotyöt ja säädöt hoidetaan kuulokeskuksen kautta.

Kuulokoje voidaan hankkia Hansaton-jällenmyyjiltä ympäri Suomen tai vaihtoehtoisesti edullisesti suoraan maahantuojalta. Hankkimalla kojeen yksityisesti välttää sairaanhoitopiirien pitkät jonot, jolloin kojeen hankinta, sovitus ja säätö- sekä huoltokäynnit käyvät helposti ja jonottamatta.

Kuinka kauan kojeen hankinta kestää?

Hansaton-kuulokojeen tilaaminen ja hankinta suoraan maahantuonnista on nopea tapa. Kuulokoje voidaan mahdollisuuksien mukaan saada koekäyttöön jopa samana päivänä. Jälleenmyyjän kautta koje voidaan sovittaa heti tai jos tilataan yksilöllisesti valmistettu koje, saadaan senoin viikossa. Julkisen terveydenhuollon kautta jonotusajat kuulokeskukseen voivat venyä jopa kuukausiksi.

Pitääkö käydä korvalääkärillä?

Kuulon heikentyminen voi johtua useista eri syistä ja on tärkeää, että kuulon heikentymisen syy selvitetään. Usein riittää kuulontutkijan vastaanotto, missä tehdään kuulontutkimus, mutta tarpeen vaatiessa asiakas lähetetään korvalääkärin tutkittavaksi. Kuulokojeen hankintaa voidaan verrata silmälasien hankintaan. Näöntarkastuksen sijasta kuulontutkija tekee kuulontutkimuksen ja tarvittaessa korvalääkäri tutkii kuulon – aivan kuten voi osoittautua tarpeelliseksi silmälasia hankittaessa käydä silmälääkärin juttusilla.

Paljonko kuulokoje maksaa?

Kuulokoje on tekninen laite, jonka ominaisuudet ja käytetty teknologia aiheuttavat sen, että kuulokojeita löytyy monissa hintaluokissa. Kuulokoje ei ole vain laite, joka vahvistaa kaikkia ääniä, vaan se on hienoa teknologiaa hyväksikäyttävä ”tietokone”. Se, kuinka paljon ja minkä tasoista teknologiaa koje hyväksi käyttää ja siten sisältää käyttäjän käyttömukavuutta lisääviä ja mahdollistavia ominaisuuksia ja lisävarusteita, määrää lopulta kuulokojeen hinnan. Hansaton-malliston hinnat lähtevät noin 500 eurosta ja hintahaarukkaa riittää aina 1900 euroon asti.

Itse kuulokojeen hinnan lisäksi asiakkaan kuluja ovat yksilöllisen korvakappaleen hankinta (85 eur), kuulontutkimus sekä sovitus- ja hienosäätökäynnit kuulontutkijan luona (max.300 eur). Myös kojeen huolto, paristojen hankinta ja likaantumaan päässeen kojeen tukkeutumisesta aiheutuvat puhdistuskulut ovat kuulokojeen käyttöön ja hankintaan liittyviä menoja.

Korvaako KELA kuulokojeen?

KELA:lta voidaan hakea korvauksia kuulontutkimuksesta, kuulontutkijan käynneistä sekä mahdollisista korvalääkärikäynneistä. Itse kuulokojetta KELA ei korvaa.

Voiko kuulokojeen ostaa postimyynnistä?

Kuulokojetta ei koskaan voi ostaa postimyynnistä. Kuulokoje on aina yksilöllinen kuulon apuväline, joka valmistetaan ja säädetään käyttäjän kuulon mukaan.

Postimyyntikuvastoissa törmää mahdollisesti kuulokojeina markkinoituihin laitteisiin, joita mainostetaan laitteina, jotka sopivat kaikille ja ovat helppoja käyttää. Näitä mikrofonilla, vahvistimella ja kuulokkeilla varustettuja laitteita ei tule kuitenkaan sekoittaa kuulokojeeseen.

Milloin kuulokoje on uusittava? Kauanko se kestää?

Kuulokojeen käyttöikä määräytyy pitkälti sen huollosta ja hoidosta. Yleensä kojeiden käyttöikä on noin 5-8 vuotta, mutta hyvin ja puhtaana pidetty sekä säännöllisesti huollettu kuulokoje voi kestää huomattavasti pidempäänkin.

Vuosien saatossa kojeen yksilölliset, käyttäjän korvakäytävän mukaan tehdyt osat voivat löystyä johtuen ihmisen korvakäytävän muodon muutoksista vuosien saatossa. Tässä tapauksessa voidaan tilata uusi korvakappale tai asentaa vanha yksilöllisen kojeen kojeisto uuden, paremmin istuvan kuorikon sisään.

Toisin kuin silmälasit, jotka on uusittava näön huonontuessa, kuulokojetta ei tarvitse uusia kuulon edelleen heiketessä, sillä koje voidaan ohjelmoida uudelleen, sen vahvistusta voidaan lisätä ja voimakkuudensäätimen asetuksia muuttaa kuulon muutosten mukaan.

Miksi kuulokojeella ei kuule?

Mistä johtuu, että kohtuullisen uusikaan kuulokoje ei auta käyttäjäänsä? Onko hankittava uusi? Lue lisää täältä.

Voiko äitini käyttää isä-vainaan kuulokojetta?

Kuulokoje ohjelmoidaan aina käyttäjän oman kuulokäyrän mukaan. Kuulokäyrästä nähdään millä taajuuksilla kuulo on heikentynyt ja kuinka voimakkaasti se on tapahtunut. Kuulokojeen säädöt asetetaan juuri niiden mukaiseksi, mistä johtuu, että kuulokoje ei ”toimi” toisen henkilön kuulossa. Toisen henkilön kuulokojeen käyttö voi päinvastoin aiheuttaa lisää vaurioita kuulolle, jos kojeen vahvistus on säädetty toisen käyttäjän terveen kuulon taajuuksille. Tästä voi syntyä meluvaurio, joka ei ole korjattavissa.

Myös kojeen korvakappale tai kuorikko on aina yksilöllisesti tehty. Korvakappale tehdään käyttäjän korvakäytävän mukaan. Korvakappale ei koskaan istu tiiviisti toisen ihmisen korvaan ja pahassa tapauksessa korvakappale hankaa vieraan käyttäjän korvakäytävän rikki, josta on seurauksena tulehduksia, jotka voivat levitä välikorvaan.

Kuulokojeen käyttäjää voidaan toki vaihtaa. Tuolloin kojeeseen pitää vain tilata uudet yksilölliset osat ja se tulee säätää uuden käyttäjän kuulon mukaan.

Yksi vai kaksi kuulokojetta?

Mikäli kuulo on alentunut kummassakin korvassa ja kuulontutkimuksen puheaudiometriatutkimuksessa todetaan, että sanojen erotuskyky paranee merkittävästi kahdella kojeella, on suositeltavaa harkita kahden kojeen hankintaa. Kaksi kuulokojetta ohjelmoidaan toimimaan yhdessä niin, että ne toimivat yhtenä järjestelmänä ja näin kuulokojeista saadaan paras mahdollinen hyöty. Valitettavasti Suomessa on ollut vallitsevana tapana sovittaa vain yksi koje vaikka paras tulos saataisi kahdella kojeella. Yhdestäkin kojeesta saadaan usein riittävä apu.

Paluu kuulotietoa-sivulle

 

     
Kuulohansa Oy
Soidintie 8
00700 HELSINKI
Puh. (09) 345 5300
Y-tunnus: 0974098-8

Myymälä, kuulontutkimukset, palvelut
Soidintie 8, katutaso, HELSINKI (Malmi)
Avoinna
Arkisin klo 8-16
 tai sopimuksen mukaan